අග්‍රාමාත්‍ය කාර්යාලය

ශ්‍රී ලංකා ප්‍ර‍ජාතාන්ත්‍රික සමාජවාදී ජනරජයේ අග්‍රාමාත්‍යවරයාගේ නිල රාජකාරි කටයුතු සිදුකරන අග්‍රාමාත්‍ය කාර්යාලය, රාජ්‍ය ප්‍රතිපත්තීන්ට අනුකූලව ආර්ථික හා සමාජීය සංවර්ධන ඉලක්ක සාක්ෂාත් කර ගැනිම උදෙසා අවශ්‍ය මඟපෙන්වීම, සම්බන්ධීකරණය හා නායකත්වය ලබා දීම සිදුකරනු ලබයි.

එමෙන්ම, කාලීන අභියෝග හමුවේ නොබියව, තිර අදිටනින් යුතුව එම අභියෝග සඳහා කඩිනම් පිළියම් යෙදීමටත්, ජනතාවගේ අපේක්ෂාවන් සඵලකර දීම සඳහා දුෂ්කර කාල සීමාවන්හි, ඔවුන් වෙනුවෙන් පෙනී සිටිමින් එකී අපේක්ෂාවන් ඉටුකිරීමට අවශ්‍ය නායකත්වය ලබා දීම අග්‍රාමාත්‍ය කාර්යාලය මඟින් සිදු කරනු ලබයි. තවද,රටේ සංවර්ධන කාර්ය සඵල කර ගැනීම සඳහා අවශ්‍ය ප්‍රතිපත්ති සම්පාදනය හා ජනතා කේන්ද්‍රීය ප්‍රවේශයක් තුළින් තිරසර ලෙස රටේ සංවර්ධන ඉලක්ක සපුරා ගැනීමට අවශ්‍ය දායකත්වය, මඟපෙන්වීම හා මනා සම්බන්ධීකරණයක් සැපයීම හා ගෝලීය අන්‍යෝන්‍ය සබඳතා පුළුල් කිරීමේ අරමුණින් රාජ්‍යතාන්ත්‍රික කටයුතු සම්බන්ධයෙන් දායකත්වය සැපයීමත්,අග්‍රාමාත්‍ය කාර්යාලය මඟින් නිරන්තරවමසිදු කරනු ලබයි.

දැක්ම

“ස්වාධින ස්වෛරී හා සෞභාග්‍යමත් ශ්‍රී ලංකාවක්”

මෙහෙවර

“ශ්‍රී ලාංකේය ජනතාවගේ අපේක්ෂාවන් මල්ඵල ගැන්වීම පිණිසත්, ඔවුන්ගේ ජීවන තත්ත්වය නංවාලීම පිණිසත්, රාජ්‍ය හා රාජ්‍ය නොවන ආයතන අතර මනා සම්බන්ධීකරණයක් පවත්වා ගනිමින් යහපාලනයෙන් යුත් විශිෂ්ට රාජ්‍ය යාන්ත්‍ර‍ණයක් උදෙසා අවැසි නායකත්වය සැපයීම”

අයහපත් කාලගුණික තත්ත්වය හේතුවෙන් කොළඹ දිස්ත්‍රික්කයේ ඇතිවන හදිසි ආපදා දැනුම් දෙන්න දුරකථන අංකයක්

ඉදිරි පැය 48 තුළ ඇතිවන අයහපත් කාලගුණික තත්ත්වයෙන් සිදුවිය හැකි අවදානම් තත්ත්වයට මුහුණ දීමේදී ගතයුතු ක්‍රියාමාර්ග පිළිබඳව සාකච්ඡා කිරීම සඳහා කොළඹ දිස්ත්‍රික් ආපදා කළමනාකරණ කමිටුව අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරියගේ ප්‍රධානත්වයෙන් අද (නොවැම්බර් 27) පාර්ලිමේන්තු පරිශ්‍රයේදී රැස්විය.

මෙහිදී අග්‍රාමාත්‍යතුමියගේ උපදෙස් පරිදි කොළඹ දිස්ත්‍රික්කයේ ජනතාවට හදිසි තත්වයන් දැනුම් දීම සඳහා ක්ෂණික ඇමතුම් අංක 117,

කොළඹ දිස්ත්‍රික් ආපදා කලමනා කරණ සම්බන්ධීකරණ ඒකකය 0112434028 සහ අපදා කළමනාකරණ මධ්‍යස්ථානය 0112136136 යන දුරකතන අංක හදුන්වා දුන්නේය.

මීට අමතරව පිළිගත් ජනමාධ්‍ය හරහා නිකුත් කරන ප්‍රවෘත්ති හා හදිසි නිවේදන වලටද අවධානය යොමු කරන ලෙස ජනතාවගෙන් ඉල්ලා සිටින බවද දන්නවන ලදී

අග්‍රාමාත්‍ය මාධ්‍ය අංශය

​රැකියා වෙළඳපොළ ඉලක්ක කරගත් ගුණාත්මක වෘත්තීය අධ්‍යාපනයක් වෙනුවෙන් - ​අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය

​රජය සහ පෞද්ගලික අංශය ඒකාබද්ධ ව වෘත්තීය අධ්‍යාපන ආයතන ක්‍රමවත්ව හා අඛණ්ඩව පවත්වාගත යුතුයි.

​රැකියා වෙළඳපොළ ඉලක්ක කරගත් ගුණාත්මක වෘත්තීය අධ්‍යාපනයක් වෙනුවෙන් රජය සහ පෞද්ගලික අංශය ඒකාබද්ධව වෘත්තීය අධ්‍යාපන ආයතන ක්‍රමානුකූලව හා අඛණ්ඩව පවත්වාගෙන යා යුතු බව අධ්‍යාපන, උසස් අධ්‍යාපන සහ වෘත්තීය අධ්‍යාපන අමාත්‍ය, අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය මහත්මිය පැවසුවාය.

​තෘතියික හා වෘත්තීය අධ්‍යාපන අංශය වෙනුවෙන් සකස් කරන උපායමාර්ගික රාමුව 2026-2035 පිළිබඳ පෞද්ගලික සහ රාජ්‍ය අංශය දැනුවත් කිරීම සඳහා කොළඹ සිනමන් ලයිෆ් හෝටලයේ අද (නොවැම්බර් 27) පැවති වැඩමුළුව අමතමින් අග්‍රාමාත්‍යවරිය මේ බව පැවසුවාය.

​ආසියානු සංවර්ධන බැංකුවේ (ADB) තාක්ෂණික සහය ඇතිව වෘත්තීය ආයතන, රාජ්‍ය අංශය, පෞද්ගලික ආයතන සහ අධ්‍යාපන, උසස් අධ්‍යාපන සහ වෘත්තීය අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශය එක්ව 2026 - 2035 වසර ඉලක්ක කර වෘත්තීය අධ්‍යාපන අංශය වෙනුවෙන් සකස් කළ මෙම උපායමාර්ගික රාමුව පිළිබඳ දැනුවත් කිරීම සහ ඒ පිළිබඳ අදහස් හා යෝජනා ලබා ගැනීමද මෙහිදී සිදු විය.

​වැඩිදුරටත් අදහස් දැක්වූ අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය මහත්මිය මෙසේද සඳහන් කළාය.

​අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රයේ ඓතිහාසික පරිවර්තනයක් සිදු කරන කාලයක තෘතියික හා වෘත්තීය අධ්‍යාපන අංශයේ උපායමාර්ගික රාමුව 2026-2035 පිළිබඳ මෙම සාකච්ඡාව ඉතා වැදගත්.

​නූතන ලෝකය තුළ වේගයෙන් වෙනස් වන ආර්ථික පරිසරයක් නිර්මාණය වී ඇති නිසා, ඊට ගැලපෙන ලෙස ශ්‍රී ලංකාවේ අඛණ්ඩ අධ්‍යාපන ප්‍රතිසංස්කරණය සහ ඉගෙනුම් මාර්ග පෙළගැස්වීමයි රජයේ අරමුණ වන්නේ.

​මෙම පරිවර්තනයේ ප්‍රධාන ලක්ෂණයක් වන්නේ ජ්‍යෙෂ්ඨ ද්විතීයික මට්ටමින් වෘත්තීය අධ්‍යාපනය හඳුන්වාදීමයි. ප්‍රථම වතාවට, 10 වැනි ශ්‍රේණියේ සිට සිසුන්ට ඔවුන්ගේ වෘත්තීය අවශ්‍යතා, කුසලතා සහ අභිලාෂයන් අනුව වෘත්තීය අධ්‍යාපනය තෝරා ගත හැකියි.

​අපි විභාග කේන්ද්‍රීය අධ්‍යාපන පද්ධතියකින් නම්‍යශීලී, මොඩියුලර් සහ නිපුණතා පාදක ඉගෙනුම් ආකෘතියකට මාරු වන විට, අඛණ්ඩ ඉගෙනුම් අවස්ථා ලබා දීමේදී තෘතියික හා වෘත්තීය අධ්‍යාපනය ඉතා වැදගත් තැනක් ගනී. එහිදී අධ්‍යයන, තාක්ෂණික සහ වෘත්තීය අංශ අතර තෝරාගැනීම් සහතික කිරීමත් අවශ්‍ය වෙනවා.

​වයස අවුරුදු 15 ත් 24 ත් අතර තරුණ විරැකියාව ආසන්න වශයෙන් 22% ක් වීම කාලයක් තිස්සේ අපේ රටේ තිබෙන ගැටලුවක්. ඊට හේතුව අපේ අධ්‍යාපනය සහ ශ්‍රම වෙළඳපොළ ඉල්ලීම් අතර පවතින නොගැලපීමයි. ඒ සඳහා, ඊට අදාළව නිපුණතාවලින් අපගේ තරුණයින් සන්නද්ධ කිරීම සඳහා තෘතියික හා වෘත්තීය අධ්‍යාපන අංශය ශක්තිමත් කිරීම අත්‍යවශ්‍ය යි.

​කෙසේ වෙතත්, බොහෝ පුහුණු ආයතන යල් පැන ගිය උපකරණ, සීමිත අවස්ථා සහ ප්‍රමාණයේ සීමාවන් නිසා වෘත්තීය අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රය අභියෝගවලට මුහුණ දෙන බව අපි දන්නවා.

​අපගේ ඉලක්කය වන්නේ සෑම ආයතනයක්ම ගුණාත්මකභාවයෙන් ක්‍රියාත්මක වන බව සහතික කිරීම, ග්‍රාමීය ප්‍රදේශ, ආන්තික ප්‍රජාවන් සහ ආබාධ සහිත පුද්ගලයින් ඇතුළු පුළුල් හා වඩාත් විවිධාකාර ඉගෙනුම් කණ්ඩායම් වෙත වෘත්තීය අධ්‍යාපන අංශය විවෘත කිරීමයි.

​ගුණාත්මකභාවය සහ රැකියා වෙළඳපොළ ඉලක්ක කර ගැනීම වෘත්තීය අධ්‍යාපන පරිසර පද්ධතියක පදනම විය යුතුයි. ඒ නිසා මෙම උපායමාර්ගික රාමුව, කර්මාන්ත ප්‍රමිතීන් සපුරාලීම, විෂයමාලා, පහසුකම් සහ ඉගෙනුම් සම්පත් නවීකරණය කිරීමට ඉතා වැදගත්.

​භෞතික හා ඩිජිටල් යටිතල පහසුකම් වැඩිදියුණු කිරීමත්, වෘත්තීය අංශයේ සක්‍රීය අධ්‍යාපනය පුළුල් කිරීමත් මේ තුළින් ඉලක්ක වී තිබෙනවා.

​නවීන ඩිජිටල් වේදිකා, මාර්ගගත ඉගෙනුම් පද්ධති සහ ස්මාර්ට් මෙවලම්වලින් ආයතන සන්නද්ධ කිරීමෙන්, අපි වැඩි වැඩියෙන් තාක්ෂණය මත පදනම් වූ වැඩ ලෝකයක් සඳහා ඉගෙන ගන්නන් සූදානම් කිරීම සිදු කළ යුතුයි.

​දක්ෂ හා අභිප්‍රේරිත ගුරුවරුන් සහ පුහුණුකරුවන් නොමැතිව කිසිදු ප්‍රතිසංස්කරණයක් සාර්ථක වන්නේ නැහැ. අඛණ්ඩ වෘත්තීය සංවර්ධනය, කර්මාන්ත නිරාවරණය සහ නැගී එන තාක්ෂණයන්හි පුහුණුව කෙරෙහි දැඩි අවධානයක් මෙම රාමුව තුළින් යොමු කිරීමත් කළ යුතුයි.

​එමෙන්ම, ජාතික අධ්‍යාපන ආයතනයේ සහ අනෙකුත් හවුල්කරුවන්ගේ සහාය ඇතිව, අපි නවීන අධ්‍යාපනික ක්‍රියාකාරකම් මත පදනම් වූ ඉගෙනීම සහ තාක්ෂණය මත පදනම් වූ ඉගැන්වීම් සඳහා පුහුණුකරුවන්ගේ සංවර්ධනය වෙනුවෙන් වැඩි අවධානයක් යොමු කරනවා. එමඟින් වෘත්තීය අංශය පුරා උසස් දැනුමක් සහතික කරමින් තිරසාර වෘත්තීය වගකීමක් සහිත තැනක් බවට වෘත්තීය අංශය පත් කිරීම අවශ්‍යයි.

​කර්මාන්ත සමඟ හවුල්කාරිත්වය මෙහිදී තීරණාත්මක සාධකයකි. මෙහිදී පෞද්ගලික අංශයට විශේෂ කාර්යභාරයක් පැවරෙන බව සිහිපත් කරන්න කැමතියි. ද්විත්ව පුහුණු ආකෘති ප්‍රවර්ධනය කිරීම සහ TVET යටිතල පහසුකම් සඳහා සම-ආයෝජන දිරිමත් කිරීම තුළින් කුසලතා නොගැලපීම් අඩු කිරීමට සහ ආර්ථික අංශ හරහා ඵලදායිතාව ඉහළ නැංවීමට පෞද්ගලික අංශයේ දායකත්වය අපට අවශ්‍යයි.

​සියලු දෙනා එකඟ වූ ජාතික සුදුසුකම් පද්ධතියක් ස්ථාපිත කිරීමයි අපේ අරමුණ. අධ්‍යයන, වෘත්තීය සහ වෘත්තීය සුදුසුකම් පෙළගැස්වීමෙන් සහ සහතික කිරීමේ සහ ප්‍රතීතන ක්‍රියාවලීන් ශක්තිමත් කිරීමෙන් ශ්‍රී ලංකාවේ ක්‍රියාත්මක වන සුදුසුකම් විශ්වසනීය, සංසන්දනාත්මක සහ දේශීය හා ජාත්‍යන්තරව පිළිගත් බව අපි සහතික විය යුතුය. ශ්‍රී ලාංකික වෘත්තීය ක්ෂේත්‍රයේ සුදුසුකම්වලට අපගේ දේශසීමා තුළත්, ඉන් ඔබ්බටත් දොරටු විවෘත කළ යුතුයි.

​ශක්තිමත් පාලනය සහ විනිවිදභාවයෙන් යුතු කළමනාකරණය මෙම පරිවර්තනයට ඉතාම අවශ්‍ය වේ. අපි ආයතනික කළමනාකරණය නවීකරණය කරන්නටත්, ස්වාධීනත්වය ශක්තිමත් කරන්නටත්, දත්ත මත පදනම් වූ අධීක්ෂණ සහ කාර්ය සාධනය පදනම් කරගත් පද්ධති හරහා වගවීමත් පිළිබඳ විශේෂයෙන් අවධානය යොමු කරන්නෙමු. ඵලදායී නායකත්වය සහ වඩා හොඳ සම්බන්ධීකරණයක් මගින් ඉතා හොඳ මට්ටමේ මධ්‍යස්ථාන ලෙස ක්‍රියා කිරීමටත් හැකි වෙනවා.

​අධ්‍යාපන ප්‍රතිසංස්කරණවල අරමුණ වන්නේ ශ්‍රී ලංකාවේ කොතැනක ජීවත් වුවත්, සෑම තරුණයෙකුටම ඉගෙනීමට සහ සාර්ථක වීමට සමාන අවස්ථා ඇති බව සහතික කිරීමයි. සාධාරණ හා සමාන අධ්‍යාපන ක්‍රමයක් ගොඩනැගීම සඳහා තොරතුරු, පුහුණුව සහ වෘත්තීය මාර්ගෝපදේශනය සඳහා සමාන ප්‍රවේශයන් අත්‍යවශ්‍යයි.

​තිරසාර මූල්‍යකරණය ද ඒ හා සමානව වැදගත්. රජයේ ප්‍රතිපාදන, පෞද්ගලික අංශයේ දායකත්වයන් සහ නවෝත්පාදන මූල්‍යකරණ යාන්ත්‍රණයන් ඒකාබද්ධ කරන ලද මිශ්‍ර ආකෘතියක් මඟින් TVET ආයතන ක්‍රමානුකූලව හා අඛණ්ඩ නවෝත්පාදනයන් සිදුකරන්න හැකියාව ඇති ආයතන බවට සහතික කළ යුතු බවද අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය මහත්මිය පැවසුවාය.

​නිපුණතා ආංශික සංවර්ධන අංශයේ අතිරේක ලේකම් නිමාලි ආතාවුදගේ මහත්මිය, අතිරේක ලේකම් සමන්ති මිහිදුකුළ මහත්මිය, තෘතීයික හා වෘත්තිය අධ්‍යාපන කොමිසමේ සභාපති මහාචාර්ය ධර්ම ශ්‍රී වික්‍රමසිංහ මහතා, ආසියානු සංවර්ධන බැංකුවේ නියෝජිත යුනිකා ශ්‍රෙස්තා මහත්මිය ඇතුළු වෘත්තීය පුහුණු අංශය නියෝජනය කරන රාජ්‍ය හා පෞද්ගලික ආයතන රැසක නිලධාරීන් මෙම අවස්ථාවට සහභාගී වූහ.

අග්‍රාමාත්‍ය මාධ්‍ය අංශය

කාර්ය මණ්ඩල කළමනාකරණ කමිටුවේ නිර්දේශ මත, විධිමත් ක්‍රමවේදයක් ඔස්සේ උපාධිධාරීන් රජයේ පුරප්පාඩු සඳහා බඳවා ගන්නවා. - අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය

රාජ්‍ය සේවා බඳවා ගැනීමේ ක්‍රියාවලිය සමාලෝචනය කිරීමේ සහ කාර්ය මණ්ඩල කළමනාකරණ කමිටුවේ නිර්දේශ මත අමාත්‍ය මණ්ඩල අනුමැතිය ඇතිව, විධිමත් ක්‍රමවේදයක් ඔස්සේ උපාධිධාරීන් ඉදිරියේදී බඳවා ගැනීම සිදු කරනු ලබන බව අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය පැවසුවාය.

විපක්ෂ නායක සජිත් ප්‍රේමදාස මහතා ඇසූ ප්‍රශ්නයකට පිළිතුරු දෙමින් නොවැම්බර් 26 දින පාර්ලිමේන්තුවේ දී අග්‍රාමාත්‍යතුමිය මේ බව පැවසීය.

මෙහිදී වැඩිදුරටත් අදහස් දැක්වූ අග්‍රාමාත්‍යතුමිය,

වර්තමාන ශ්‍රී ලංකාවේ රැකියා විරහිත පිරිස තුන් ලක්ෂ හැටපන්දහස් නවසිය පනස් එකයි. රැකියා විරහිතභාවය අවම කිරීම සඳහා රජය විසින් කෙටි කාලීන, මාධ්‍ය කාලීන සහ දීර්ඝ කාලීන වශයෙන් පියවර ගණනාවක් ගෙන තිබෙනවා.

ඒ අනුව සාර්ව ආර්ථික ඉලක්කයක් ලෙස ඉදිරි වසර කීපය තුළ, ප්‍රතිශතාත්මක ඉලක්ක ලෙස 2025 වසරේදී 4.4% කින් ද 2026 සහ 2027 වසරවල දී 4.2% කින් ද රැකියා විරහිතභාවය අවම කිරීමට රජය බලාපොරොත්තු වෙනවා.

වර්තමාන රජය විසින් උපාධිධාරීන් 35 000-40 000 පමණ ප්‍රමාණයකට රැකියා ලබා දීමට ඉදිරි සැලැස්මක් සකස් කර ඒ අනුව රාජ්‍ය සේවයේ පුරප්පාඩු ඇති තනතුරු සඳහා රාජ්‍ය සේවයේ බඳවා ගැනීමේ ක්‍රියාවලිය සමාලෝචනය කිරීමේ සහ කාර්ය මණ්ඩල කළමනාකරණ කමිටුවේ නිර්දේශ මත අමාත්‍ය මණ්ඩල අනුමැතිය ඇතිව විධිමත් ක්‍රමවේදයන් ඔස්සේ බඳවා ගැනීමේ කටයුතු සිදු කරනු ලබනවා.

දැනට කාර්ය මණ්ඩල කළමනාකරණ කමිටුව මඟින් 12 309ක ප්‍රමාණයක් බඳවා ගැනීම සඳහා අමාත්‍ය මණ්ඩල අනුමැතිය ලබා දී තිබෙනවා. එම බඳවා ගැනීම් බඳවා ගැනීමේ පටිපාටියට අනුව අමාත්‍යාංශ මට්ටමින් සිදුකෙරෙමින් තිබෙනවා.

ශ්‍රී ලංකා ගුරු සේවයේ 3 - I (අ) ශ්‍රේණියට උපාධිධාරීන් 25 000 ක් බඳවාගැනීම පිළිබඳව අභියාචනාධිකරණයේ පැවති නඩුවේ අවසන් තීන්දුව නිල වශයෙන් ලබා දුන් වහාම එම බඳවා ගැනීම් කටයුතු සිදු කිරීමට පියවර ගන්නවා. ඒ අනුව උපාධිධාරීන් 37000 කට පමණ රැකියා ලබා දීමට ඉදිරියේදී රජය කටයුතු කරන බව ද අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය සඳහන් කළා ය.

අග්‍රාමාත්‍ය මාධ්‍ය අංශය

​අධ්‍යාපනය වෙනුවෙන් වෙන් කළ යුතු අවම මුදල 6%ක් කියන එක ජාත්‍යන්තර නිර්ණායකයක් - ​අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය

​විපක්ෂය මතුකරන 6% කාරණයේ තර්කයක් පේන්න නෑ

​අධ්‍යාපනය වෙනුවෙන් වෙන් කළ යුතු අවම මුදල 6%ක් යනු ජාත්‍යන්තර නිර්ණායකයක් බවත්, විපක්ෂය මතුකරන 6% පිළිබඳ කාරණයේ තර්කයක් පේන්න නොමැති බවත් අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය පැවසුවාය.

​විපක්ෂය මතුකළ ප්‍රශ්නවලට පිළිතුරු ලබා දෙමින් අද (නොවැම්බර් 26) පාර්ලිමේන්තුවේදී අග්‍රාමාත්‍යතුමිය මේ බව පැවසුවාය.

​එහිදී වැඩි දුරටත් අදහස් දැක් වූ අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය මෙසේද කීවාය:

​6%ක අරගලය වෙනුවෙන් අපි එදත් පෙනී සිටියා, අදත් පෙනී ඉන්නවා. සියයට හය කියන්නේ ජාත්‍යන්තර නිර්ණායකයක්. ඒක යුනෙස්කෝ සංවිධානය විසින් දීලා තියෙන නිර්ණායකයක්.

​ඒක මං හිතන්නේ අපි විතරක් නෙවෙයි; විශ්ව විද්‍යාල ආචාර්ය සමිතිය විතරක් නෙවෙයි. සමස්ත රටම සහ ජාත්‍යන්තරයත් පෙනී ඉන්න නිර්ණායකයක්. ඒක වෙනුවෙන් අපේ රටේ විතරක් නෙවෙයි, ජාත්‍යන්තරවත් අරගල තියෙනවා.

​ඒ අරගලය අපි ආරම්භ කළේ 2011 වසරේදී. 2011 සිට 2024 දක්වා ආණ්ඩු පාලනය කළේත්, අධ්‍යාපනයට මුදල් වෙන් කළේත් අපේ ආණ්ඩුවක් නෙවෙයි. දැන් මේකට එකඟයි කියන අය පාලනය කළ යුගයක් එදා තිබුණේ. එතකොට ඒ අයට ඔය සියයට හය අරගලයට මැදිහත් වෙන්නත් තිබුණා, නමුත් මැදිහත් වුණේ නැහැනේ. අපි ආණ්ඩුව භාර ගන්නකොට අධ්‍යාපනයට වෙන් වෙලා තිබුණේ සියයට එකයි දශම බිංදුවයි හතරක වගේ අගයක්. අපේ පළවෙනි අයවැයෙනුත් ඒක වැඩි කළා. දෙවැනි අයවැයෙනුත් ඒක වැඩි කරලා තියෙනවා. අපි පෙන්නුම් කරලා තියෙනවා අපි මේ දිශානතිය සියයට හය කියන ඉලක්කය දක්වා යන්න අපි වැඩ කරමින් ඉන්නේ.

​2011 සිට 2024 දක්වා පාලනය කරපු අය එතනට යන දිශානතිය නෙවෙයි, ඊටත් වඩා පහතට යන දිශානතියක ඉඳලා, දැන් අපි මේ වැඩි කරන දිශානතියට ආවම 6% දෙන්නේ නැත්තේ ඇයි කියලා අහනවා.

​විපක්ෂය මතුකරන 6% කාරණයේ තර්කයක් මට පේන්නේ නෑ. ඒ නිසා අපි ඉන්න ස්ථානය ඉතාමත්ම පැහැදිලියි.

අපි වචනවලින් නෙවෙයි, ක්‍රියාවෙන් පෙන්නුම් කරලා තියෙනවා අපි අධ්‍යාපනය ගැන වැඩි අවධානයක් දෙන බව සහ මුදල් ක්‍රමිකව වෙන් කරනවා කියන එක. අපේ ප්‍රතිපත්ති ප්‍රකාශයෙත් තියෙනවා සියයට හය දක්වා ක්‍රමිකව අපි යන්න සැලසුම් කරගෙන තියෙනවා කියලා. ඒක තමයි අපි කරන්නේ.

​ඒ වගේම, ජාතික පාසල්වල කණිෂ්ඨ කාර්ය මණ්ඩලය අතර අතිරික්තයක් නොමැති අතර, කම්කරුවන්ගේ සේවය හැරයාම, ශ්‍රේණි උසස් වීම්, විශ්‍රාමයාම වැනි හේතූන් මත පළාත් පාසල්වල හා ජාතික පාසල්වල කම්කරු පුරප්පාඩු පවතිනවා.

​දැනට ජාතික පාසල්වල හා පළාත් පාසල්වල පවතින කණිෂ්ඨ කාර්ය මණ්ඩල පුරප්පාඩු සඳහා නව බඳවා ගැනීම් සිදුකළ පසු, ඌනතා ඇති පාසල් සඳහා ස්ථානගත කිරීම සිදු කරන බවද අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය පැවසුවාය.

​අග්‍රාමාත්‍ය මාධ්‍ය අංශය

අධ්‍යාපනය වෙනුවෙන් වෙන් කළ වැඩිම මුදල මෙවර අයවැයෙන් වෙන් කර තිබෙනවා - අධ්‍යාපන උසස් අධ්‍යාපන සහ වෘත්තීය අධ්‍යාපන අමාත්‍ය, අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය

2025 වසර තුළ අධ්‍යාපනය වෙනුවෙන් ප්‍රතිපත්ති සකස් කරන්නත්, සැළසුම් සකස් කරන්නත් ආයතනික ව්‍යුහයන් ගොඩනගන්නත් අපිට හැකි වුණා.

මුදල් වෙන් කළා කියලා සියල්ල සිදු වෙන්නේ නැහැ. ආයතන ශක්තිමත් කරමින් ප්‍රතිපත්ති, සැළසුමකට අනුව ක්‍රියාත්මක කළ යුතුයි

අධ්‍යාපනය වෙනුවෙන් වෙන් කළ වැඩිම මුදල මෙවර අයවැයෙන් වෙන් කර ඇති බවත්, 2025 වසර තුළ අධ්‍යාපනය වෙනුවෙන් ප්‍රතිපත්ති සකස් කිරීමටත්, සැළසුම් සකස් කිරීමටත්, ආයතනික ව්‍යුහයන් ගොඩනැගීමටත් හැකි වු අතර මුදල් වෙන් කළ පමණින් සියල්ල සිදු නොවන බැවින් ආයතන ශක්තිමත් කරමින් ප්‍රතිපත්ති සැළසුමකට අනුව ක්‍රියාත්මක කළ යුතුව ඇති බවත් අධ්‍යාපන උසස් අධ්‍යාපන සහ වෘත්තීය අධ්‍යාපන අමාත්‍ය, අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය පැවසුවාය.

අධ්‍යාපන උසස් අධ්‍යාපන සහ වෘත්තීය අධ්‍යාපන අමාත්‍යංශයේ වැයශීර්ෂය පිලිබඳ විවාදයේ අදහස් දක්වමින් අද (25) පාර්ලිමේන්තුවේදී අග්‍රාමාත්‍යතුමිය මේ බව පැවසීය.

මෙහිදී වැඩි දුරටත් අදහස් දැක් වූ අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය මෙසේද කීය,

ගුණාත්මක අධ්‍යාපනයක් රටක් තුල ඇති කරන්න නම් අධ්‍යාපනය පිළිබඳ තිරණ, ප්‍රතිපත්ති මත ගත යුතුයි. ප්‍රතිපත්ති ක්‍රියාත්මක කරන්න ශක්තිමත් ආයතනික ව්‍යුහයක් අවශ්‍යයි. මේ දෙකම කරන්න නම් මුදලි තිබිය යුතුයි. අපේ රටේ ඉතිහාසය පුරාම මේ අංශ තුන හරියට සිදු නොවීම නිසා තමයි අද අපිට අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රය තුළ විශාල ගැටළු ගණනාවක් මතුව තිබෙන්නේ. මේ සියලු ගැටළු තිබියදී ගරුවරු, විදුහල්පතිවරු, නිලධාරීන් අධ්‍යාපනය වෙනුවෙන් කරන සේවය නිසා අධ්‍යාපනයේ ගුණාත්මක මට්ටම පවත්වාගෙන යන්න හැකි වෙලා තිබෙනවා.

අපි 2025 වසර තුළ සිදුකළ ප්‍රධානම දේ තමයි අපේ අධ්‍යාපනය තුළ නිවැරදි තීන්දු තීරණ ගැනීම, අධ්‍යාපනයට අදාල ආයතන හදුනාගෙන පවතින ගැටළු නිසියාකාරව විසදමින්, ආයතනික ව්‍යුහයන් නිවැරදි කරමින්, ප්‍රතිපත්ති සමග ඒකාග්‍ර කරමින් මුදල් නිසියාකාරව, ප්‍රතිපත්ති අනුව වියදම් කරමින් 2026 සිට ක්‍රියාත්මක කිරීමට නියමිත අධ්‍යාපන ප්‍රතිසංස්කරණ වෙනුවෙන් කටයුතු කිරීමයි.

ප්‍රතිපත්ති හදන එකම නෙමෙයි ගුණාත්මක අධ්‍යාපනයක් ක්‍රියාත්මක කිරීමේදි අවශ්‍ය වෙන්නේ. ඒ ප්‍රතිපත්ති ක්‍රියාත්මක කිරීමට හොඳ සැළැස්මක් අවශ්‍යයි. නිලධාරීන්ට හරි ඉලක්ක අවශ්‍යයි. වගකීම් හරියට බෙදා ගන්න ඕන. ඉතිහාසයේ පැවති ප්‍රතිපත්ති දිහා බැලුවම පාසල් තුළ විෂයමාලා වෙනස් කිරීමට පැවති යෝජනාවල ලොකු වෙනස්කම් සිදුවෙලා නැහැ. නමුත් ප්‍රතිපත්ති ක්‍රියාත්මක කරන්න අවශ්‍ය සැළසුම්කරණයත්, ආයතනින ව්‍යුහයත්, මුදල් වෙන් කිරීමත් නිසියාකාරව සිදු නොවීමයි ඒ ප්‍රතිපත්ති ක්‍රියාත්මක නොවෙන්න හේතු වෙලා තිබෙන්නේ.

2025 තුළ අන්න ඒ ප්‍රශ්න විසදන්න සාධනීය පියවරයන් කිහිපයක් ගන්න අපිට හැකි වුණා. ඒ වෙනුවෙන් ආයතනික පද්ධතියක් ගොඩනගන්න අපිට හැකි වුණා. අධ්‍යාපන අමාත්‍යංශය ගන්න තීන්දු තීරණ වෙනුවෙන් අවධානය යොමු කළ මූලික අංශ හතරක් තිබෙනවා. ඒ තමයි, සමානාත්මතාවය තුලින් අධ්‍යාපන විෂමතා අවම කිරීම, ගුණාත්මකභාවය වැඩිකිරීම, ආණ්ඩුරණය සහ දත්ත සහ විද්‍යාත්මක සාධක මත ප්‍රතිපත්ති සකස් කිරීම කියන අංශ. මම සතුටට පත්වෙනවා මේ අංශ හතර මත ප්‍රතිපත්ති සකස් කරන්නත්, සැළසුම් සකස් කරන්නත්, ආයතනික ව්‍යුහයන් ගොඩනගන්නත් අපිට හැකිවීම ගැන.

ගම්පහ වික්‍රමාරච්චි විශ්වවිද්‍යාලයේ ගැටළුව පිළිබඳ අපි පත්කළ කමිටුවක් මගින් නිකුත්කළ වාර්තාවේ දැක්වෙනවා, පසුගිය කාලයේ තීන්දු තීරණ ගැනීමේ ක්‍රියාවලිය කොතරම් දුරට කඩා වැට්ලා තිබුණද කියලා, තිබිය යුතු මූලධර්ම සහ ප්‍රතිපත්ති වෙනුවට අතිශයින් පෞද්ගලික හේතු සහ දේශපාලන අරමුණු මත තීන්දු තීරණ ගත් නිසා ඒ විශ්වවිද්‍යාලයේ ගුණාත්මකභාවය කඩා වැටීම සහ දරුවන්ට කර තිබෙන අසාධාරණය ඒ වාර්තාවෙන් පැහඅදිලි වෙනවා.

නිසි සැළසුම්කරණයක් නොමැති නිසාත්, ආයතනික ව්‍යුහයන් වල දුර්වලතා නිසාත්, මෙන්න මේ විදිහට අධ්‍යාපනයට අදාල සියලු ආයතන කඩාවැටිලා තිබුණා. 2025 වසර තුළ අපිට ඒ තත්වය නිවැරදි තැනකට ගේන්න හැකියාව ලැබුණා.

වසර ගණනාවකට පස්සේ අධ්‍යාපනය වෙනුවෙන් වෙන් කළ වැඩිම මුදල මෙවර අයවැයෙන් වෙන් කර තිබෙනවා. ඒ බිලියන 7.04ක්. ඒක දළ දේශිය නිෂ්පාදනයෙන් 2.04%ක්. අපි කොතනකවත් කිව්වේ නැහැ පළමු වසර තුළ 6%ක් වෙන් කරනවා කියලා. අපි දන්නවා ප්‍රතිපත්ති හදමින්, ආයතන ශක්තිමත් කරමින් තමයි එතනට යන්න පුළුවන්. මුදල් වෙන් කළා කියලා සියල්ල සිදු වෙන්නේ නැහැ. ආයතන ශක්තිමත් කරමින් ප්‍රතිපත්ති ක්‍රියාත්මක කරමින් මුදල් වෙන් කරනවා.

අධ්‍යාපන ප්‍රතිසංස්කරණ සඳහා මිලියන තුන් දහසක් අධ්‍යාපන අමාත්‍යංශයට වෙන් වෙලා තිබෙනවා. ඒ අනුව තමයි අපි මේ කටයුතු සිදු කරගෙන යන්නේ. 2025 අධ්‍යාපන අමාත්‍යංශය කළ වියදම පිළිබඳ මෙහිදී කතා කළා. අප්‍රේල් මාසේ අග තමයි අපේ අයවැය සම්මත වුණේ. මුදල් වියදම් කරන්න පටන්ගත්තේ මැයි මාසේ ඉදලා. ඒ අනුව අපේ මුල්‍ය ප්‍රගතිය 18%ක්. දෙසැම්බර් වනවිට අපේ ප්‍රගතිය 69%යි. මේ තරම් කාර්යක්ෂමතාවයක් මීට පෙර අධ්‍යාපනය වෙනුවෙන් පෙන්නුම් කර නැහැ. මේ ප්‍රගතිය අත්කර ගත්තේ ලේකම්වරුන් ඇතුළු නිලධාරීන්ට ඉලක්ක ලබා දීලා. අධීක්ෂණය කරලා. 2026 සහ 2027 වනවිට මීට වඩා ප්‍රගතියක් අපිට අත් කර ගන්න පුළුවන්.

අභියෝග තියනවා, දුර්වලතා බොහොමයක් තියන ක්ෂේත්‍රයක් අපි දියුණු කරමින් යන්නේ. තවත් කාර්යක්ෂමතාව වැඩි වෙන්න ඕන, පාසලක, විශ්වවිද්‍යාලයක ප්‍රශ්නයක් මතු වුණාම කාර්යක්ෂමව අවධානය යොමු කරන්න අවශයයි. පවතින සීමා අවම කරන්න අපි කටයුතු කරන්න අවශ්‍යයි. අභියෝග භාර ගෙන ප්‍රතිපත්ති සකස් කරමින්, සැළසුම් සකස් කරමින් පියවරෙන් පියවර ඉදිරියට යන ගමනක් බව ද අධ්‍යාපන උසස් අධ්‍යාපන සහ වෘත්තීය අධ්‍යාපන අමාත්‍ය, අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය පැවසුවාය.

අග්‍රාමාත්‍ය මාධ්‍ය අංශය

තීරණාත්මක වයස් කාණ්ඩයක සිටින පෙර පාසල් දරුවන්ගේ අධ්‍යාපනයේ ගුණාත්මකභාවය සහ ආරක්ෂාව පිළිබඳ විශේෂ අවධානයක් යොමු කළ යුතුයි - අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය

තීරණාත්මක වයස් කාණ්ඩයක සිටින පෙර පාසල් දරුවන්ගේ අධ්‍යාපනයේ ගුණාත්මකභාවය සහ ආරක්ෂාව පිළිබඳ විශේෂ අවධානයක් යොමු කළ යුතු බවත්, ඒ වෙනුවෙන් විධිමත් පුහුණුවක් සහිත ගුරුවරුන්ගෙන් යුතු රජයේ ලියාපදිංචි මුල් ළමාවිය සංවර්ධන මධ්‍යස්ථාන හරහා මුල් ළමාවිය අධ්‍යාපනය පිළිබඳ ජාතික විෂය මාලා රාමුවට අදාළව ක්‍රමවත් වැඩපිළිවෙලක් සකස් විය යුතු බවත් අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය පැවසුවාය.

ගම්පහ, කොළඹ, කළුතර, රත්නපුර යන දිස්ත්‍රික් නියෝජනය කරමින් විශ්ව පෙරපාසල් ගුරු සංගමයේ සාමාජිකාවන් සමග නොවැම්බර් 24 දින පාර්ලිමේන්තු සංකීර්ණයේදී පැවැති සාකච්ඡාවේදී අග්‍රාමාත්‍යතුමිය මේ බව පැවසීය.

මෙහිදී මුල් ළමාවිය අධ්‍යාපනය පිළිබඳ ජාතික විෂයමාලා රාමුවට අනුකූළව පුහුණුකරුවන් පුහුණු කිරීම සඳහා සුදුසුකම් ලත් පුහුණු කරුවන් තෝරා ගැනීම, පෙර පාසල් ගුරුවරුන් සඳහා විධිමත් පුහුණුවක් ලබා දීම, පෙරපාසල් ගුරුවරුන්ට දීමනා සහ දායකත්ව විශ්‍රාම වැටුපක් ලබා දීම වෙනුවෙන් මුදල් කොමිසම සමඟ සාකච්ඡා කර ඉදිරි ක්‍රියාමාර්ග ගැනීම පිළිබඳ අවධානය යොමු විය.

පෙර පාසල් නියාමනය කිරීම සහ රජයේ ලියාපදිංචි පෙර පාසල් හරහා දරුවන්ට විධිමත් මුල් ළමාවිය අධ්‍යාපනයක් ලබා දීමෙි වැදගත්කම හා මුල් ළමාවිය සංවර්ධන නිලධාරීන් හරහා රජය සහ පෙරපාසල් අතර විධිමත් සම්බන්ධිකරණයක් සිදු කිරීම පිළිබඳව ද මෙහිදී සාකච්ඡා කෙරිණ.

මුල් ළමාවිය අධ්‍යාපනය පිළිබඳ ජාතික විෂයමාලා රාමුවට අනුකූළව විෂය මාලාවක් සකස් කිරීම, පෙර පාසල් යටිතල පහසුකම් දියුණු කිරීම, පෙර පාසල් ගුරුවරුන් මුහුණ දෙන ගැටළු හා පෙරපාසල් ගුරුවරුන්ගේ සුභසාධනය වැඩිදියුණු කිරීම ඇතුළු කරුණු පිළිබඳව ද මෙහිදී සාකච්ඡා විය.

කාන්තා හා ළමා කටයුතු අමාත්‍ය සරෝජා සාවිත්‍රි පෝල්රාජ්, නියෝජ්‍ය අමාත්‍ය නාමල් සුදර්ශන, පාර්ලිමේන්තු මන්ත්‍රීනී සමන්මලී ගුණසිංහ යන මහත්ම මහත්මීහු මෙම අවස්ථාවට සහභාගී වූහ.

අග්‍රාමාත්‍ය මාධ්‍ය අංශය